вторник, 1 юли 2008 г.

PR технологията в социалните мрежи


На мене не ми пука коя стока ще върви повече, коя партия ще печели избори, интересува ме единствено и само народа да проумява какво става наоколо

Въпреки че „бумът” на общуването чрез социални мрежи в интернет, отбелязва своите първи спадове в САЩ, и това се дължи до голяма степен на твърде агресивната реклама която атакува регистрираните ползватели, то в Европа и по-конкретно България, малкото регионално онлайн соц. бумче – предстои.

Например, що се отнася до политиката, се предвижда всички партии с добре организирани щабове, да отделят изключително внимание именно на оползотворяването на възможностите на безплатното споделяне на съдържание в българските социални мрежи. Техниките, прилагани чрез организирането на многобройни групи, които чрез гласуване и писане на коментари да напомпват популярността на дадено съдържание, тепърва ще намират своето приложение и усъвършенстване в българското онлайн пространство.

Също така, разнообразието, голямото количество и рейтингът на социалните мрежи позволява изключително ползотворно манипулиране на търсачките по отношение контекст на съдържанието. Лично съм го проверил, и мога да кажа, че една „незащитена тема”* може да си я „откраднеш и направиш един вид своя”, само за няколко минути, като манипулираш Google да показва на първите 20 места именно целеното от теб заглавие, водещо до твоя сайт, с целеното от теб съдържание.

*(темите се „защитават” чрез осигуряването на достатъчно популяризирано съдържание по ключовете думи, в сайтове с достатъчен PR в търсачките)

Кога с пълна сила ще заработи политическата агитация в социалните мрежи на България, естествено зависи от броя потребители на интернет в дадения регион, дали количеството е достатъчно за влагането на усилия в даденото направление.

Приблизително 750 хиляди са били потребителите на Интернет в края на 2001, през 2007, 19 процента от населението на България ползва интернет активно. Тенденцията да се увеличава броя на потребителите ще продължава да расте сочат всички проучвания, и въпреки че именно тази публика е „най-неблагодарната” и най- „недисциплинирана”, що се отнася до гласуване, усилията по „овладяването на този гласоподавателски ресурс” –предстоят.

В САЩ, хиляди потребители закриват профила си, възмутени от пороя реклами в MySpace и Facebook. “Големият бум” позагỳби инерция. MySpace поколението се насити от рекламното нашествие и подстраниците, изпълнили личните акаунти, го отегчават. Средната продължителност на времето, което един потребител е в социална мрежа, се е свила с 14% последните четири месеца, по данни на пазарния анализатор ComScore. MySpace, най-голямата социална мрежа, преживява спад след пика от 72 млн. потребители през октомври до 68.9 милиона през декември, показват данните на ComScore. Все пак броят на новорегистрираните бележи ръст от 11.5%, но това е значително по-слабо темпо в сравнение с минали години.

Въпреки всичко, рекламирането в социалните мрежи се разраства светкавично. Миналата година глобалните разходи за реклама в такива сайтове се изстреляха със 155%, достигайки $1.2 млрд., според eMarketer.

Всички тези „Бум”-тенденции, се очаква с доста бързи темпове да се успокоят, а Интернет-гигантите ще мислят нови, по-ефективни схеми за комуникиране в мрежата. Например, въпреки че рекламирането в социалните онлайн мрежи вече не работи, то PR техниките чрез извличане на рейтингови дивиденти от популярни теми – тепърва ще намират своето приложение в световен мащаб.

Що се отнася до България, над 20 броя социални мрежи за споделяне на линкове тепърва набират популярност, от които http://svejo.net/ засега се откроява като победител в надпреварата и очевидно – там ще е бъдещото полесражение на PR войните. Разбира се, всички останали соц. мрежи си имат своето значение и тежест от гледна точка манипулирането на Google и другите търсачки.

PR-похватите в социалното онлайн пространство са така разнообразни, че не могат да бъдат класифицирани. Общият механизъм за популяризиране на определено съдържание с определен контекст, обаче винаги е един и същ.

Тъй като, в социалното пространство концепцията за „притежание на дадено съдържание” е меко казано комична, например аз да споделя клипче от YouTube и после да твърдя че тази публикация е „моя”, е някакъв абсурд. Но за сметка на това съдържанието, което „тече” по тази социална мрежа, се копира мотамо.

Ние можем да пуснем дадено съдържание в своя сайт, да го копираме, същото, и в блога си (с някои добавки), да го споделим в 20, 30 социални мрежи, да направим кратко клипче на същата тема и да го пуснем в десетина мрежи за видо-споделяне и после да пуснем линка на видеото отново в същите 20-30 социални мрежи…

Кой е източникът на това съдържание, едва ли някой ще обърне внимание, но самото съдържание ще се множи като вирус, стига да има кой да го коментира, гласува за него и допълнително споделя и множи по форуми, да прередактирва, пренаписва, обновява с инфо оттук-оттам съдържанието и пак да го споделя в 20, 30 социални мрежи и т.н., и т.н., и т.н.

Що се отнася до политиката, там нещата стоят доста по сложно, тъй като на 20 клипа, разпространявани в социалните мрежи за видеосподеляне с позитивен контекст относно дадена партия, граждани и партии-конкуренти са в състояние да споделят в ответна реакция над 40 клипа с негативен контекст (като например концерта на Азис за БСП). Въпрос на организация, кое съдържание ще получи „превес”.

Ето за пример клипчета, как и защо да споделите съдържание в YouTube :
(и на предстоящите избори като видите някоя партия изтипосала 100 предизборни клипа в мрежите, да знайте, че съдържанието не е нищо повече, от PR и реклама ;)





Както и да е, от естетическа гледна точка, студио "Мебиус" - са си свършили работата подобаващо по СУПЕР БУРГАС ;)

4 коментара:

Калин Богацевски каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
Калин Богацевски каза...

Интересно мнение. Поддържам тезата, за това, че в този тип сайтове ще бъде все по-интересно и за потребителите, и за рекламодателите. Естествено съм противник на заливането с реклама. Вредно и неефективно е, а и пада цената.

Може би е тук мястото да посоча един нов играч в това 'полесражение': http://bis.bg. Нов 'стар' сайт, но вече ориентиран в посока социална мрежа. Без реклама за себе си, натрупал над 15000 регистрации за кратко време.

Body-Diets каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
Body-Diets каза...

Така е модерни са много социалните мрежи, но много сайтове на пръсти са се сетили да убединят добрите качества на сайта от типа Портал и някои от качествата на Facebook и Aha.bg,Atol.bg,sibir.bg Ето точно затова смятам, че тук е мястото да ви представя моята идея за точно такъв сайт. Maniata.NET съчетава горепосочените качества и още няколко, които са тайна и само дръзналите да тестват системата ще ги видят