понеделник, 2 юни 2008 г.

КАК ДА СИ СЪЗДАДЕМ СОЦИАЛНА МРЕЖА

Какво е Социална Мрежа?
Социална Мрежа – всички сме чували за нея и всеки си има ред от определения наум. Да, тези мрежи „групират” определени индивиди в „специфични” групи както в малки селца, където всички се знаят или кварталче… каквото ти идва там наум.

Въпреки че за по-възрастните тези мрежи би трябвало да се осъществяват лично, лице в лице, face to face.., в училищата, на работното място, университета.., днес повече и повече в крак с модите хора – някак си предпочитат метода „фейс-бук”. Това е защото за разлика от всякакъв друг тип общества, където работят консервативни принципи – в интернет всички желаят едно – да се срещнат с други юзъри и да „развият” приятелства и бизнес контакти.
Когато иде реч за онлайн социална мрежа, най-често се използват сайтове тип Web 2.0.

Тези сайтове са известни под определението „социални сайтове”. Те функционират като онлайн общество от интернет юзъри. В зависимост от даден уебсайт – регистрираните в дадена група юзъри споделят общи интереси като хоби, религия или политика. Веднъж щом получиш достъп до социалната мрежа, ти започваш да се „социализираш”. Това социализиране може да включва четене на профилите на другите регистрирани и дори влизане в контакт с тях.

Типовете мрежи според типа информация са: за споделяне на контакти, на хипервръзки, на видео и за споделяне на лична информация Микро Блогване.

Приятелите които можеш да „добавиш” са само част от множеството ползи от социалната онлайн мрежа. Другата полза е разнообразието, тъй като интернет ни дава достъп до най-различни социални мрежи по света. Това значи че въпреки че си в България, можеш да развиваш онлайн приятелство с някого от САЩ. Тогава не само ще добавиш нов приятел, но може и да научиш едно две неща за някоя нова култура и нов език. А ученето винаги е полезно ;)

Как да си направим социална онлайн мрежа?

Можеш да работиш с професионалист (уеб девелопър) и да я построиш от нулата, или можеш да наемеш специалист за да премоделира вече съществуваща платформа или дори да стартираш някакъв вид нова мрежа сам.

Софтуерни платформи:

Най-известните софтуерни платформи са Ning, KickApps, CrowdVine, GoingOn, CollectiveX, Me.com, PeopleAggregator, Haystack, и ONEsite – чиито основни версии са безплатни и ти плащаш само за да ъпгрейтваш разни свойства.

Ning
Ning (което на китайски означава „мир”, в случай че се чудите) за момента предлага най-добрата платформа за установяване на напълно функционална и визуално привлекателна соц. онлайн мрежа като тук се строи от нулата. Докато Ning се стреми да предлага същите джаджи и услуги, с които са снабдени конкурентите GoingOn , Me.com , PeopleAggregator и ONEsite , никой от тези не може да съперничи на професионализма на този продукт.



KickApps

Докато Ning държи ръката ти от нулевата точка на изграждането, KickApps е таргетирана повече към уеб девелопъри (и компании в които работят уеб девелопъри), предпочитащи да работят без сами да се сблъскват с писането на кодове и поддържането на различните характеристики. Този софтуер ви предоставя палитра от темплейти чрез които можете да изградите все пак нещо различно по ваш вкус. KickApps ви дава по-разширен контрол над CSS стилизирането. От което следва, че ще ви отнеме много повече време да разработите вашата KickApps мрежа да изглежда красива, но на края, може би, ще изглежда много по професионална и атрактивна, отколкото хостваната чрез Ning.



CrowdVine
CrowdVine може да не е красива и интригуваща, но тя не е създадена да бъде такава. CrowdVine предоставя най-простичкото и основно решение за онези които искат да установят своя соц. онлайн мрежа. Основните й характеристики са профилите на регистрираните потребители, блог-публикации и онлайн чат. Тук няма да откриеш никакви „рич медия” функции за споделяне, такива като споделяне на снимки и видео.



Останалите платформи GoingOn, CollectiveX, Me.com, PeopleAggregator, Haystack, ONEsite и разни други някакси изостават в надпреварата.

Сложно ли се създава една стандартна социална онлайн мрежа?

Отговорът на повечето създатели на такива мрежи е – много лесно. „Онема няколко часа ако използваш платформа Ning”. Безплатна е, ако можете да изтраете рекламите Adsense. Иначе е $19.95 на месец ако искате да се отървете от тях. Още $7.95 за да отстраните промотиращите линкове на Ning.

Но, истинската работа, истинските средства и време се отделят за създаването на онлайн обществото. Тук вече трябва да проявите личната си креативност при разработването и осъществяването на стратегията по набиране не юзъри.
Искаш да създадеш сайт със социална онлайн мрежа за твоята ниша?

Нуждаеш се от нещо повече от форум – искаш да основеш марка и да печелиш от нея. Направил си неформално проучване сред своите приятели и те не могат вече да чакат, за да се присъединят.

Звучи лесно, но какво включва? Как ще финансираш проекта? Кой софтуеър да използваш? Как ще направиш уебсайт дизайна и ще го пуснеш? Какво ще осигуриш като съдържание? Как ще изградиш своята марка? Какво ще привлече рекламодатели и колко ще плащат?


Как да създадем своето онлайн общество стъпка по стъпка?
(Нека вземем за пример вестник „Х”)


Стъпка1: Определи своята публика и цели
Дали това което ще привлече и сближи твоите юзъри са географски характеристики; различни видове интереси, страсти, мании;

Стъпка2: Избери своя технологичен модел
А) Коментиране на статии
Най-простата опция, която може да се добави, е да позволиш на своите юзъри да коментират публикуваните статии.
Б) Форуми
В) Блогове
Например през последните години повечето вестници добавиха блогове към техните сайтове – и все повече и повече активността по това перо/ неправление се изравнява по релевантност с основната активност на вестника.
Г) Фото и Видео споделяне
Д) Социална мрежа
Това е най-новата (в технологично и какво ли не друго отношение) тенденция в създаването на онлайн общества. Лидерите тук са facebook и MySpace. Тук са включени опциите и за коментари, и форуми, и блогове, и фото/видео споделяне, публикуване на линкове и какво ли още не.

Стъпка3: Назначи хора – правилните хора – за мениджмънта на онлайн обществото
Когато бюджетите притискат вестниците да намалят броя работни позиции, персонала – единствената надежда остава онлайн обществото само да процъфтява, без персонала на медията да отделя внимание за това.

Стъпка4: Мотивирай участието
Щом определиш таргет-аудиторията, разработиш стратегия и установиш определената технология – задачата по създаването на обществото започва. Ключът е да убедиш хората да участват активно, не само да посещават сайта.
А) направи участието да бъде лесно
Б) комуникирай твоите условия за участие ясно и коректно и покани посетителите да участват
В) осигури възможност участващите да се запознават един с друг
Г) активно привличай първите участници
Д) предостави богат асортимент от начини за участие
Повечето потребители няма да започнат веднага с „високо интензивни” активности като създаване на блогове, предоставете възможност за нещо по-„лекичко” като търсене и споделяне на музика, например.
Е) подчертавай, подкрепяй, награждавай вида активност която целиш
Ж) предвиди потенциалните проблеми и превантивно се справи с тях, ако е възможно
З) създайте възможност юзърите да контактуват по всякакъв начин
И) свързвайте потребителите си с „офлайн” операции
Срещнете представители на своята организация с онлайн обществото „реално”. Медиите например предоставят множество възможности това да се случи чрез самия медиен канал или дори чрез специално организирано събитие.

Стъпка5: Борба срещу нежелано съдържание.
Естествено определен процент посетители ще създават съдържание което ще е нежелателно като обиди и спам, затова следва да създадете система за премахване на подобно съдържание, като например спам филтри и много други методи и технологии. Осигурете възможност на потребителите да „докладват” за некоректно съдържание. Активно „патрулирайте” горещите теми.

Защо хората се присъединяват към дадена социална мрежа?

1. За да срещнат други юзъри и да комуникират
2. За да се забавляват, особено със снимки и музика
3. За да научат нещо ново и интересно
4. За да повлияят на другите чрез изказване на мнение
За да се НАСЪРЧАТ СРЕЩИТЕ С ХОРА, мрежите имат „сърч” опции, които позволяват да намериш онези които вече познаваш по е-мейл, чрез обща институция, по интереси и т.н. Участниците формират групи с връзки по между си. Възможността всеки да създаде своя собствена интерактивна група допълнително улеснява процеса по сбиране на хора с общо мислене, ценности, интереси.
МЕХАНИЗМИТЕ ЗА ЗАБАВЛЕНИЕ са очевидни. Мрежите установяват софтуеъри за ъп-лоудване и споделяне на линкове за видео, музика, снимки и друг вид забавно инфо. Т.н. „Widgets” са също забавни.
ДА НАУЧИШ НЕЩО НОВО? Чрез четеното на профилите на другите, научаването какво те харесват, разглеждането на това което споделят – все ще попаднеш на нещо което ще те заинтересува.
ДА ПОВЛИЯЕШ НА ДРУГИТЕ става по различни начини, например в Facebook можеш да споделяш, коментираш по различните „стени” - “wall”. Възможността за създаване на блог е интегрирана и оптимална опция чрез която юзърът може да влияе по най-изчерпателен начин.

Бизнес Модели на социалните мрежи

Малко са социалните мрежи, които имат такса за членство. Основно се разчита на реклами и под-услуги на мрежата. Ето няколко примера за МОНИТАРИЗИРАНЕ НА СОЦИАЛНИЯ КАПИТАЛ:


“FacePal” на facebook


MySpace Jobs на MySpace

Съществуват и възможности за различните „микро/макро-знаменитости” да монитаризират своя социален капитал като продават онлайн своето творчество и или каквото там имат.
Изобщо начините за монитаризиране на създадения социален капитал са: пускане на площи за реклама; транзакции на плащания за дадени артикули; маркетингови проучвания; спонсориране от корпорации; членска такса (много рядко).

За набирането на първоначален капитал за проект като нова социална мрежа, за момента, дори и перфектна стратегия и бизнес-план трудно ще ви осигурят достъп до банков заем, но винаги можете да се надявате на внезапен Ангел-инвеститор, крупен капиталист, корпорация, които да забележат потенциала на вашата идея, тогава ви съветвам да внимавате какви договори подписвате. В краен случай: мама, тате, семейството и приятелите ви си остават хората които ви вярват и познават, може да попитате и тях.

Как да привлека тълпи от юзъри?

1. Започни с приятели
Да влезеш в контакт с непознати не е най-важната активност в мрежата. Юзърите биват привличени от тези сайтове от възможностите за нов вид интеракция с онези които вече познават. Т.е. осигури нов начин за среща на хора които вече се познават.

2. Дай воля на хорския нарцисизъм и суета
Много хора, особено 18 до 25 годишни, ги забавлява концепцията че те са уникални и интересни. Отличната социална мрежа дава възможност на юзъра да състави един идеализиран свой имидж.

3. Дай воля на юзърския воайоризъм
Обратната страна на хорската страст да гледат в огледалото, е желанието да надникнеш в прозорчето на другия. Успешните социални мрежи премахват бариерите на социалните ограничения и конвенции и дават възможност всеки да влезе в контакт с всеки един друг в мрежата.

4. Дай воля на юзърската преценка
Хората обичат да оценят, изчисляват, критикуват и да налагат своята оценка на останалите. Освен че социалните мрежи следва да дават възможност за осъществяване на споменатото, в добавък те трябва да класифицират мненията и да помогнат за свързването на дадени категоризирани юзъри с най-популярните от своя вид.

5. Дай воля на експанизията
Веднъж щом твоите приятели са вече в мрежата, е време да завържеш нови приятелства и онлайн-взаимоотношения, на база на сходни интереси, географска близост и др.

В момента „социализирането” в нета е последният писък на уеб-модата. На където и да се „обърнеш” те канят: „сподели съдържание”, „добави”, „участвай в групата”.

В началото на тази седмица Google обяви пускането на нов продукт, който е насочен към собствениците на сайтове, които искат да добавят щипка социалност към тях – Friend Connect

Този инструмент обединява потребителите на сайтове Facebook, Google Talk, orkut и Hi5 в рамките на един само чрез добавяне на генериран код. С помощта на този инструмент посетителите ще могат да се логват, използвайки акаунтите си в Google, Yahoo и AOL, да коментират написаните статии, изпращане на покани за включване, създаване на галерии и имплементиране на редица приложения, създадени за платформата OpenSocial.

Какви са предимствата на Friend Connect за собствениците на сайтове, които не са все още социално насочени?

- На първо място, осигурява един допълнителен източник на трафик – всеки, който е харесал съдържанието на сайта, може да доведе приятелите си и те да станат част от потребителите му.
- На второ място, включването на приложенията за OpenSocial увеличава възможностите за ангажиране на вниманието на потребителите към сайта и вероятността те да повторят посещението си и дори да станат редовни посетители.
- На последно, трето, място, но вероятно на първо място по значение – намалява работата по преминаването към Web 2.0, без да се налага да се наема екип по създаване на нужните приложения и инструменти.

В крайна сметка по-важното е не дали ще се юрнеш сега да създаваш поредната социална мрежа, а да помислиш коя ще е новата „мания” в нета ;)

3 коментара:

Апостол Апостолов, www.Pisaneto.com каза...

Сложна, много сложна работа. А финансовите резултати са повече от съмнителни.

Далеч по- лесно е да си направиш един комерсиален сайт, да печелиш от него и да си гледаш кефа.

Стефка Пирянкова каза...

Стефка Пирянкова
Сложно е, но не еневъзможно.
С упоритост и постоянство би могло да се постигне.

Domestic Cleaning каза...

Не е въпроса за парите Драги Господин Апостолов
Важно е да се забавлявате и да учите нови неща.
Цъкни в Социалната Мрежа
ето една много интересна конозола която те учи на много неща плюс,че ако искаш можеш да индексираш дадена дума или група доста Бързо на подобаваяа позиция стига естествено да се занимаваш да каниш приятели ,които да канят свои приятели и ......